Kijk en vergelijk
Someca van Artisan32 Rob Theunissen
Dit is geen terugkeer naar het knutselhok, maar bij mijn offi ciële afscheid als redactielid op de beurs in Houten afgelopen jaar kon ik toch niet voorkomen dat er nog een bouwkitje aan mijn handen bleef kleven. Die Someca 550 van Artisan32 (schaal 1/32) was te mooi om te laten liggen. Nog even bij de plaatselijke supermarkt een leesbrilletje gescoord (je wordt ouder, papa!) en alle remmen gingen weer los.
De Franse fabrikant Someca was een licentieproducent van de Fiat trekkers en hield nog voor de eeuwwisseling op te bestaan. Onze 550, met zijn viercilinder en 54 pk dieselmotor, is in elk geval volledig identiek aan de toenmalige Fiat versie. Deze werd gebouwd in de jaren zeventig, een echte youngtimer dus.
Het bouwkitje
Bij Artisan moet je altijd veel geduld hebben voor er weer een nieuwe trekker op de plank verschijnt. Deze Someca is eigenlijk de derde op rij na de Same Buffalo en de hout-gas-Renault. Zoals te verwachten - op de banden na - geheel uit resin gemaakt met nog wat kleine messing deeltjes. Het totaal aantal onderdelen is gelukkig niet overdadig groot en goed te behappen. Het gietwerk ziet er keurig uit, zoals we van deze fabrikant gewend zijn. Helaas kan ik dat niet zeggen van de handleiding: de meegeleverde fotoprintjes zijn nagenoeg onleesbaar en ook de website biedt weinig soelaas.
Maar waar de nood op z’n hoogst is, is de redding nabij. In mijn verzameling heb ik nog de kant-en-klare Fiat versie staan die Réplicagri een aantal jaren geleden uitgebracht. Dankzij dit zustermodelletje, dat een vergelijkbare detaillering heeft , lukte het me alle onderdelen uiteindelijk op de juiste plek aan te brengen. Nu alleen nog het schilderwerk, en de stickers erop. Eenmaal gereed maakt het trekkertje een keurige indruk. Qua detaillering is het vergelijkbaar met de in het verleden door mij beschreven Same.
Review Zet je beide ‘Fiatjes’ naast elkaar, dan blijkt dat de Franse fabrikanten goed hun best hebben gedaan een zo correct mogelijk resultaat neer te zetten. De maatverhoudingen gaan gelijk op en zullen aardig overeenkomen met de realiteit. De (kleine) verschillen moet je vooral in de detaillering zoeken, afgezien van het oudere type achterspatbord op de Someca. De motorblokken komen bij beide goed uit de verf. Het front van de Someca vind ik wat mooier (verfijnder) dan dat van de Fiat. Op het bestuurdersdeel scoort de Fiat wat hogere punten, net als bij de achterhef. Velgen en banden zijn bij beide dik in orde. Al met al is er weinig aan te merken. Het enige grote verschil is de prijs: voor het bouwkitje van Artisan moet je zo’n € 120,- aftikken. Daarvoor koop je ook twee Fiat modellen van Réplicagri.
Maar goed, een fabrikant van kleine series kan nu eenmaal niet concurreren met een grootleverancier. En je hebt wel iets bijzonders in handen (mits je het aankunt natuurlijk). Zelf blijf ik altijd de voorkeur geven aan kwalitatieve bouwkitjes, en naar mijn idee mag dit exemplaar er wezen. Dit was het voorlopig weer even van mijn kant, op mijn werktafel staan nog een vrachtauto en een vliegtuig te wachten op voltooiing. Ik hoef me nog lang niet te vervelen.
1. De Someca trekker met houtwagen, beide van Artisan32
2. Links de Fiat van Réplicagri, rechts de Someca
3. Beide van voren gezien (links de Fiat)
4. En van achteren (links de Fiat)
5. Op deze foto is goed te zien dat de afmetingen gelijk op gaan
6. Artisan heeft met deze Someca weer een mooi modelletje neergezet