Interview Pelle Hilhorst
Pelle Hilhorst in Hoogland bij Amersfoort vindt zichzelf een kleine verzamelaar. Qua aantal miniaturen is dat ook zo, maar zijn bescheiden collectie telt best wel bijzondere modellen.
Jan van Zuilen
Pelle Hilhorst Kleine verzamelaar van vooral Fords
Ford is Pelles favoriete merk. Daar groeide hij mee op. Dat wil zeggen: zijn vader, die aannemer was, had voor zijn bedrijf en ook voor wat andere klusjes een trekker, een Ford 2000. “Die heeft hij in 1986 gekocht”, vertelt Pelle. “Ik was toen pas 2,5 jaar oud. Ik weet dus niet beter of die Ford was er, en dat is zo gebleven tot aan mijn vaders dood toe. Hij had die Ford gekocht bij smid Van Loen. Dat was toen de Deutz-dealer bij ons op het dorp. Mijn vader had ook een platte wagen, een echte Miedema. Hij kocht die in een heel slechte staat en knapte hem zelf op. Hij had die Miedema aangeschaft om mee te gaan mennen, eerst met één paard en later is hij les gaan nemen in het mennen van een tweespan. Maar toen hij daarmee bezig was, is hij overleden. Hij is wel met de Miedema begraven, en die werd getrokken door een tweespan van een goede vriend van mijn vader. Na zijn overlijden hebben we de Miedema terug verkocht aan de man van wie mijn vader hem had. Zo blijft de wagen in de buurt.”
Die Ford 2000 hebben ze gehouden. Hij staat nu bij Pelle in de garage achter het huis, en nu we er nu toch zijn gaan we eerst die Ford even bekijken. De trekker is van 1967. Dat is het jaar waarin de nieuwe 1000-serie van Ford, die in 1964 op de markt kwam, een eerste modelwijziging onderging. Uiterlijk was dat te zien aan een naamsverandering, of liever gezegd aan het achterwege laten van een naam. De eerste generatie Fords uit de 1000-serie hadden op de zijkant van de motorkap nog de typeaanduiding staan van hun voorgangers: Dexta op de 2000, Super Dexta op de 3000, Major op de 4000 en Super Major in het geval van een 5000.
Toen Pelle de Ford erfde, zat er nog een Sirocco valbeugel op, maar die heeft hij eraf gehaald. “Hij was toch al helemaal verroest en ik vond het ook niet mooi staan. Bovendien paste de trekker met beugel niet in de garage. Ook zat er een voorlader op. Die heb ik er om dezelfde redenen afgehaald.”
Vanaf dat hij de eigenaar van de Ford was, is Pelle zich ook meer gaan interesseren voor trekkers van dat merk. Als kind had hij nog niet zo veel met trekkers. Hij had wel een speelgoedtrekkertje en ook een traptrekker, maar speelde eigenlijk net zo lief met vriendjes. “Voetballen, in bomen klimmen, dat soort dingen. De traptrekker die ik had was een Ford, daar heb ik later nog een giertank bij gekregen toen ik jarig was. Dat herinner ik me nog goed. Het speelgoedtrekkertje uit mijn kindertijd was een Deutz met een maishakselaar, gekocht bij Van Loen. Die hebben het spelen niet overleefd.
Toen ik begon met verzamelen heb ik die Deutz en die hakselaar weer opnieuw gekocht.” Daar naar gevraagd denkt Pelle dat het verzamelen zo rond zijn achttiende, negentiende jaar is begonnen. Zijn eerste miniatuurtrekkertjes waren vooral Deutzen van Britains en Siku.
“Dat kwam ook doordat ik voor mijn mbo-opleiding werktuigbouwkunde stage gelopen heb bij Van Loen. Bij mijn afscheid daar kreeg ik ook een speciaal model van een goudkleurige Deutz-Fahr cadeau, dat was uitgegeven ter gelegenheid van het 50-jarig jubileum van Sieberg als importeur van Deutz.”
Tegenwoordig focust Pelle zich vooral op Ford. Op het internet heeft hij er een speciale antenne voor uitstaan. Zo ontstond ook het contact tussen Pelle en de interviewer van dienst, toen die een bijzonder modelletje van een Fordson County op Marktplaats zette. Pelle was de eerste die reageerde en bleek meteen bereid om de vraagprijs te betalen. Het bijzondere van het model was dat de herkomst niet echt duidelijk is. Wel is duidelijk dat het om een stukje eigenbouw dan wel verbouw gaat. Toen Pelle het model via een van de pakketdiensten in huis had gekregen en het uitpakte, viel hem de gelijkenis op met het 1/32 model van Universal Hobbies van een Fordson Power Major. Met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid houdt Pelle het er ook op dat de County een verbouwing is van genoemd UH-model.
Pelle heeft zijn mooiste modellen in een vitrinekast in de woonkamer staan. Het zijn bijna allemaal modellen van Ford en Fordson, waaronder twee in 1/16 van de Ford 5000. Het ene is een model uit de Precision Series van ERTL, de andere is van Universal Hobbies en dan in de Europese uitvoering. De Ford van UH is van zichzelf mooi genoeg. Maar zet je hem naast de Ford van ERTL, dan snap je meteen waarom die laatste veel duurder is. Hoewel: in de Europese uitvoering is het UH-model van de Ford 5000 tegenwoordig best gewild. Als we even zoeken op Marktplaats, blijkt dat op een exemplaar van zo’n Europese UH- Ford 5000 ruim boven de oorspronkelijk nieuwprijs van rond de € 90,- wordt geboden. En dat voor een exemplaar zonder doos.
In de kast in de woonkamer zien we verder de roodbruine uitvoering van de twee schaalmodellen van Miedema wagens van Poppema. De wagen is geladen met hooipakjes van Britains en gekoppeld aan een Ford 5095 van VKA Models. Dat is per ongeluk zo gekomen, zegt Pelle. In het echt is die combinatie vrijwel zeker nooit te zien geweest. Voor de foto ruilt hij daarom de Ford 5095 om voor een Fordson Dexta van Legend Farm Models.
Werktuigen heeft Pelle niet zo veel. Vorig jaar kocht hij wel de rode variant van het L.C.N. clubmodel van de Vicon HP 1600 grootpakpers. Pelle: “Die wilde ik graag hebben omdat ik zo’n pers hier in de omgeving veel aan het werk heb gezien.”
Voor we naar boven gaan, waar de rest van zijn verzameling staat, laat Pelle eerst nog twee Fords zien die hij kocht op een Belgische veilingsite. De ene is een Britains model van de Ford 7000 met cultivator, maar dan in weathered condition - in ge- woon Nederlands: in verweerde staat. De andere is een Ford met vier even grote wielen. Een County zou je denken, maar het is een Roadless. De trekker is gemaakt van massief ijzer en uitgebracht door G&B-models in een oplage van 750 stuks.
Boven in een hobbykamer zien we nog twee kasten met miniaturen. In de ene staan alleen Ford modellen. In de andere kast, of eigenlijk is dat geen kast maar een cilinderbureau, staan de overige merken. Veel Deutzen van Siku en Britains, maar ook een van weise-toys. Op de vensterbank prijken nog een paar miniatuurtrekkers, waaronder de al genoemde goudkleurige Deutz-Fahr en twee modellen van kniktrekkers van het merk Big Bud. Die ogen net zo groot als het ge- middelde 1/32 model in de verzameling van Pelle, maar de twee Big Buds zijn in de schaal 1/64 nagemaakt. In het echt zijn de Big Buds namelijk de grootste trekkers ter wereld, minstens twee keer zo groot als een ‘normale’ grote trekker. De vermogens zijn navenant. De ‘kleinste’ Big Bud van Pelle is in het echt 760 pk, de andere 900 pk.
1. De Roadless 115 is een 1/32 miniatuur van G&B Models
2. Twee Fords 5000 in de schaal 1/16: vooraan het model uit de Precision Series van ERTL, daarachter het UH-model in de Europese uitvoering
3. Deze County is volgens Pelle vrijwel zeker een verbouwd model van de Fordson Power Major van UH
4. De Fordson Dexta met de Miedema wagen van Poppema
5. Het cilinderbureau is een erfstuk uit de familie. Om er toch wat mee te doen gebruikt Pelle het om zijn collectie ‘niet-Ford’ modellen uit te stallen.
6. 1/32 setje van Britains van de Ford 7000 ‘weathered’ met cultivator
7. Het model van een Ford in wegenbouwuitvoering komt van ERTL
8. Drie 1/32 modellen van ERTL van Ford kniktrekkers
9. De twee 1/64 modellen van Toy Farmer van Big Bud kniktrekkers zijn net zo groot als een gemiddeld 1/32 model van een normale trekker
10. De goudkleurige Deutz-Fahr Agroton TTV 1160 kreeg Pelle als afscheidscadeau na een stage bij Deutz-dealer Van Loen
11. Boven in de hobbykamer staan de Ford modellen ook apart in een kast
12. Nog een evergreen van vroeger is deze Britains van de eerste generatie Ford 5000
13. In de woonkamer staan Pelles mooiste Ford modellen, met ernaast een uitvergrote foto van hemzelf op de Ford 2000 met Miedema wagen. Die foto is een jaar of tien geleden gemaakt tijdens een toertocht.
14. Zo’n Britains model van een hakselaar had Pelle ook in zijn kist met speelgoed
15. Deze Amerikaanse ‘18 wheeler’ kocht Pelle via eBay. De Ford truck is een 1/64 model van ERTL.
16. De Fordson Power Major triple D is een 1/16 model van UH
17. Oud en flink mee gespeeld, maar in een Ford verzameling mag het Britains model van de Fordson Super Major niet ontbreken. De Acrobaat is eveneens van Britains.