62 Koen Peirens Aansprekende modellen
Tijdens het Pinksterweekend van 2024 brachten we een prachtig bezoek aan de familie Peirens. Koen had zijn verzameling bij zijn ouders opgeslagen, want zelf zat hij midden in een verbouwing. De familie vindt het erg boeiend dat we met ons vieren op bezoek zijn. Terwijl Jan alles klaarzet voor de foto’s, kunnen wij alvast genieten van heel veel moois.
Freerk Postmus, Emiel van Loon
Foto’s: Jan Groot Jebbink
Koen (38) is helemaal verslingerd aan landbouwminiaturen. De oorsprong ligt bij oma. Die had een kleine hofstee, en dat vond Koen machtig mooi. In de omgeving op de fiets kijken naar verschillende trekkers en machines die rondreden. Elke keer als hij dan werkzaamheden spotte op het land, ging het hart van Koen een stukje sneller kloppen.
Als kleine jongen had hij verschillende Siku modellen. Bij oma was een kleine opkamer en daar mochten de spullen altijd blijven staan, hij ging dus vaak spelen bij oma. Toen Koen wat ouder was, ontdekte hij via internet verschillende fora op het gebied van landbouwminiaturen. Op deze manier kwam hij in aanraking met het fenomeen (ver)bouwen. Wat hij daar allemaal te zien kreeg, gaf hem de moed om zelf ook eens wat te proberen. Hij trok zijn stoute schoenen aan en het verbouwvirus kwam langzaam bij hem binnen.
Een bezoek aan de beurs in Zwolle opende zijn hart voor (ver)bouwen helemaal. Hij maakte contact met verschillende verzamelaars en bouwers en ging een aantal keren op bezoek. De eerste kitjes werden besteld bij Farmmodels en moesten direct worden gebouwd. In het begin waren de resultaten ‘wel aardig’. Maar door de inmiddels gelegde contacten werd het hem duidelijk dat bij het bouwen een beetje meer tijd nemen van enorm belang is. Verder kreeg Koen te verstaan dat hij een model helemaal keurig moest afwerken, dus ook de onderkant.
In huize Peirens had Koen op zijn eigen kamer een ‘werkbank’ om modellen de (ver)bouwen. Alles gebeurde daar. Onderdelen spuiten gebeurde buiten. De boomstronk bevat inmiddels een breed palet aan kleuren. Koen heeft een ruim assortiment spuitbussen. Heel kleine onderdelen neemt hij met een penseeltje onder handen. Even een klein beetje in de deksel spuiten om dan met de exacte kleuren te penselen. Koen is nog niet zelf aan het 3D-printen. De tekeningen voor de modellen maakt hij zelf, gewoon op papier. Het opmeten van het echte model is een klusje dat best veel tijd in beslag neemt. Waar hebben we dat eerder gehoord? Op de vraag waarom hij de modellen bouwde die bij deze reportage staan, geeft Koen aan dat hij alleen die modellen (ver)bouwt die hij mooi vindt. Het moet hem aanspreken. Op die manier krijg je de mooiste resultaten. Inmiddels staan er rond de 750 modellen, standaard en verbouwd. Fendt voert wel de boventoon, maar andere merken zoals Valtra, John Deere en Deutz zijn ook goed vertegenwoordigd.
Als een verzamelaar die hij kent met een vraag komt om een model te (ver)bouwen dan is Koen daar best wel voor te vinden. Alleen geldt dan wel: geen haast! Want zoals iedereen weet is het best veel werk om zelf iets te (ver)bouwen.
Koen werkt bij een bedrijf dat garagepoorten, sectionaaldeuren en gewone kanteldeuren plaatst in garages. Hij is daar inmiddels al twee jaar aan de slag. Daarvoor werkte hij jaren bij een bedrijf dat keukens plaatst. Dus de handigheid om zelf iets in schaal 1/32 te bouwen is uiteraard aanwezig. We zijn unaniem van mening dat er prachtige, bijzondere modellen in de verzameling van Koen zitten. Het komt vaak voor dat een gekocht model niet klopt. Zo nam Koen de dissel van de Krone opraapwagen flink onder handen, omdat die er in het echt niet zo uitziet. Hij heeft het geluk dat de Krone dealer in de buurt zit en dat de dissel goed na te maken was.
En zoals altijd spreken de foto’s boekdelen. Meer beeldmateriaal is te vinden via de QR-code. Familie Peirens, enorm bedankt voor alle gastvrijheid en de mooie verhalen. Inmiddels is de naam van Koen al regelmatig voorbijgekomen in Agritoy bij verschillende bijdragen over zijn bezoeken aan beurzen over onze hobby.
Foto’s en bijschriften:
1 Koen aan de slag met het klaarzetten van een Krone opraapwagen van Wiking voor de foto
2 Koen samen met zijn zoon. Remi wilde ook graag op de foto met een trekker van zichzelf. Zo’n kans moet je natuurlijk nooit voorbij laten gaan.
3 Een prachtige sleepslangcombinatie van Veenhuis getrokken door een Fendt 724. Er zijn mooie brede banden onder de trekker gezet en het raam in de cabine heeft een metamorfose ondergaan. De Schouten haspel maakt het geheel af. Schitterend detail zijn de stickers. Koen kreeg heel veel foto’s van Piet Schouten om deze mooie combinatie te kunnen bouwen.
4 De combinatie nog een keer van de andere kant
5 Een aantal jaren geleden stond in Agritoy ieder jaar een serie ‘Bouw je eigen...’ Dat was voor Koen de uitdaging om deze Veenhuis VVT te gaan bouwen, en dat is wonderwel goed gelukt.
6 Met deze Record aanhanger is Koen (in zijn vrije tijd) regelmatig onderweg. De aanhanger is dan in schaal 1/1, maar als model bouwde hij de wagen exact na, inclusief bladvering en elektriciteitsdozen. De Fendt die voor deze combinatie staat is van weise-toys, maar niet zonder nieuwe banden, een gewichtenblok erbij en opengewerkte spiegels. De fronthef die er oorspronkelijk op zat heeft inmiddels een andere bestemming.
7 Eén van de meeste recente modellen is deze John Deere met mestcontainer. Het bouwkitje bezat Koen al een hele poos, maar zoals bij velen is tijd een kostbaar goed. Het model heeft veel extra details, zelfs de dealerstickers zitten erop. De trekker is zo gemaakt op verzoek, aan de hand van een aantal foto’s.
8 De loswalsen die er nu inzitten hebben afgeronde tandjes, en natuurlijk moesten er ook Krone spatlappen op. De hydrauliekleidingen waren ook een hele uitdaging en soms had Koen de gedachte wel eens om er maar mee te stoppen. Dus de boel neerleggen en op de fiets naar het café. Na een paar pintjes en een goed gesprek was het hem duidelijk hoe het verder moest. Dus uit de kroeg aan de slag om 3.00 uur ’s nachts, tot het weer bijna licht werd.
9 Deze prachtige Krone van Wiking was niet helemaal naar de zin van Koen. Het tridemstel is met freeswerk passend gemaakt. De dissel van Wiking klopte niet, en dan moet daar ook iets op worden verzonnen. Vervolgens de cilinders voor de stuurstangen aanpassen en verder de manometers, hydrauliekslangen en kraantjes toevoegen. Een enorme klus.
10 Het eindresultaat van de inspanningen
11 Henry Selten heeft ooit deze Fendt zo mooi gemaakt, daar had Koen geen aandeel in
12 Zoals iedereen klein is begonnen, geldt dat ook voor Koen. Heel langzaam wordt het dan wat groter. De Veenhuis haakarm van Farmmodels is een van de eerste grote kits die Koen bouwde. Op het gebied van haakarmen was toen nog niks te krijgen
13 Deze Joskin komt eveneens uit de stal van Henry Selten. Met de John Deere ervoor een prachtige combinatie.
14 Hoever kan het gaan om een model te maken... Deze Steeno frontcultivator stond op de Werktuigendagen in Oudenaarde. De machine is letterlijk met de hand opgemeten. Eerst een foto maken van twee vingers, en die waren de basis om de maten te nemen van de Steeno. Het model is volledig zelfbouw, maar misstaat niet voor deze Deutz-Fahr van weise-toys. Ook de Precilitor van Gregoire Besson is een standaard model.
15 Deze Record silagewagen komt uit de vroege Peirens-periode. Wel helemaal zelf gemaakt en Koen is er maar wat trots op. Als hij deze wagen in 2025 weer zou bouwen, kwamen er veel meer details op.
16 Collega-bouwers kunnen er ook wat van. Zo maakte Jeroen Spierings deze geweldige combinatie die nu in de vitrine van Koen staat.
17 Deze Imants spitmachine was van oorsprong een bouwkit. Dit model is voorzien van veel extra details. Bekijk de foto maar eens goed. Zo zijn onder meer sporenwissers, glijsloffen en hefogen toegevoegd. En de John Deere rijdt op aluminium velgen.