20 Beursverslag Hardenberg 15.000 bezoekers in Salland Meer te zien dan miniaturen
Met meer dan 15.000 bezoekers bewees de vijfde editie van de Landbouwminiaturenbeurs in Hardenberg dat dit evenement een vaste plek heeft veroverd in de harten van mensen die onze hobby delen. Dat is mede te danken aan de brede opzet van de beurs.
Tekst en foto’s: Jan van Zuilen
Vijf jaar geleden is het begonnen, en Hardenberg is allang niet meer alleen een landbouwminiaturenbeurs. Ieder jaar kwam er iets bij: eerst oldtimertrekkers, toen oldtimer personenwagens en vrachtwagens. Vorig jaar is voor het eerst samengewerkt met een beurs voor motoren en bromfietsen, en dit jaar volgden mensen die het bouwen met legostenen of andere vormen van modelbouw tot ware kunst proberen te verheffen. Beursorganisator Albert Nieuwenhuijs had alle zeven zalen van het evenementencomplex in Hardenberg afgehuurd om alle standhouders, plus de te verwachten stroom van minstens tienduizend bezoekers de ruimte te kunnen geven (en dat werden er dus ruim vijftienduizend).
Landbouwminiaturen zijn nog wel steeds het belangrijkste thema, en qua omvang ook het grootste onderdeel van de beurs. En omdat wij van Agritoy daar het meeste oog voor hebben, beginnen we daar ons bezoek. De beurs was dit jaar in het weekend van 15 en 16 maart.
Je ontkomt er niet aan om een vergelijking te maken met onze eigen L.C.N.-beurs. Dat kost ook weinig moeite. Een keer met je ogen knipperen in de zaal met landbouwminiaturen, en je ziet hetzelfde als wat je altijd zag in de IJsselhallen in Zwolle, en waar we in Houten nog een beetje zoekende naar zijn. Straten met kramen van standhouders, daarvoor rijen mensen die met hun ogen de uitgestalde modellen scannen of de landschapsdiorama’s bewonderen. Op een paar uitzonderingen na zijn de standhouders ook dezelfde als op de L.C.N.-beurs.
Om de zaal van bovenaf te kunnen fotograferen, klimmen we de brandtrap op. Daarvoor moeten we achter de kramen van Jan Bakker en Johan Broekema langs. Dat is meteen een goede reden om te kijken of Jan en Johan nog iets aparts in de aanbieding hebben. Natuurlijk hebben ze dat, zeggen ze, daar zijn ze koopman genoeg voor. Wat bij Jan opvalt is dat hij nogal wat vintage speelgoed van hout en kunststof bij zich heeft. Daaronder zitten een paar modellen van het Spaanse speelgoedmerk Clim, van trekkers met laadschoppen en graafarmen. Johan Broekema wijst in zijn handel op miniaturen van vrachtwagens die trekkers vervoeren. Wat hij zo doet (bewust of onbewust, dat laten we maar even in het midden) is inhaken op de verbreding van het miniaturenaanbod met schaalmodellen van vrachtwagens. Die trekkertjes zijn de drie 1/24 modellen uit het aanbod van bouwpakketten van Revell, te weten de Fendt F20 Dieselros, de Deutz D30 en de Porsche Junior.
Diorama’s zijn er volop. Onder andere van Teus Slingerland. Teus begon zijn carrière als dioramabouwer ook in Hardenberg. De eerste keer dat hij er een tentoonstelde was op de eerste aflevering van de beurs in het najaar van 2021. Sindsdien is hij trouw diorama’s blijven bouwen, zowel voor de L.C.N.-beurs als voor Hardenberg. “Maar”, zegt hij, “dit zou weleens m’n laatste kunnen zijn, want het kost me iedere keer veel te veel tijd.”
Wijzelf, de L.C.N. dus, zijn er ook met een stand. Tijdens het bezoek van Agritoy is die bemand door Jan-Klaas Beuker en Freerk Postmus. Of het toch niet een beetje zuur voor ons is, op zo’n beurs te zijn die de L.C.N. niet zelf heeft georganiseerd? “Natuurlijk is dit een concurrent van onze eigen beurs,” zegt Freerk, “maar om daar nu zuur over te doen? Nee. Ik zie dit juist als een aanwinst voor onze hobby. Daarom doen we er als L.C.N. ook aan mee.” Even verderop staan we oog in oog met een levensgrote Fiat 1180 DTH. Die staat er niet voor niets. De terracottabruine trekker is het voorbeeld voor het beursmodel dat organisator Albert Nieuwenhuijs heeft laten maken. De Fiat staat bij een doorsteek naar de andere zalen; een goede aanleiding om te kijken wat er nog meer te zien is.
In principe heeft elk thema zijn eigen zaal of zalen. Maar bij de inrichting is er wel voor gezorgd dat er samenhang in zit, met geleidelijke overgangen. Je hebt nergens het idee dat je plots in een andere wereld komt. Dat is sowieso niet aan de orde omdat de beurs hobby’s verenigt die overlap met elkaar hebben. Want zeg nou zelf: iemand die schaalmodellen van trekkers verzamelt, heeft ook wel iets met echte trekkers. Die struint met plezier rond in de zaal met oldtimer-landbouwtrekkers. En heb je dáár iets mee, dan vind je het waarschijnlijk ook leuk om vrachtwagens en personenauto van vroeger te zien. Of - en dan zijn we weer een zaal verder - oude bromfietsen en motorfietsen als onderdeel van de motor- en bromfietsbeurs Vehiculous.
Tot vorig jaar was dat een aparte beurs in Hardenberg, in hetzelfde weekend als de miniaturenbeurs. Voor de organisatoren reden om naar vormen van samenwerking te zoeken. Vorig jaar bestond die samenwerking eruit dat beide beurzen een combiticket aanboden met de mogelijkheid om tegen een geringe meerprijs ook de andere beurs te bezoeken. Dit jaar is besloten tot het houden van een beurs met één toegangsprijs en één ingang. Tegelijkertijd is ook de officiële naam veranderd van ‘Landbouwminiaturenbeurs’ in ‘Hardenberger Model & Oldtimer Spektakel’. Eén beurs dus, maar in de zalen van de motorbeurs hangt wel een wat andere sfeer en je ziet ook ander publiek. Laten we het zo zeggen: meer het type snelle jongen.
Snel is ook de knalgele Lancia Delta HF Integrale die in een van de zalen van de motorbeurs staat. Dat was - samen met de oer-Audi Quattro - de auto die in de jaren tachtig de wereld van de autorallysport domineerde. Bij de Lancia ontmoeten we een ander L.C.N.-lid, dat treffend verwoordt waarom de beursformule een succes is: “Als je niets hebt met deze auto, heb je niets op deze beurs te zoeken.”
Foto’s en bijschriften:
1. Landbouwminiaturen zijn nog wel het belangrijkste thema op de beurs in Hardenberg
2. Drukte voor de stands van Arie van Hoorn (boven) en Minitrac (onder)
3. Johan Broekema bood vrachtwagens te koop aan, geladen met zelfbouwmodeltrekkers van Revell
4. Wander Wind uit Ens maakte een diorama van een akkerbouwbedrijf in de Noordoostpolder
5. De L.C.N.-stand met Freerk Postmus (rechts) en Jan-Klaas Beuker
6. Wat je met een Claas cabine nog meer kunt doen
7. Gedeelte van het diorama van Bert Kluitenberg uit Nijeholtpade in Friesland. Aan de horizon het Zuidlaardermeer, op de grens van Groningen en Drenthe.
8. Liefhebbers van radiografisch bestuurde vrachtwagens loodsten hun trucks behendig tussen de bezoekers van de landbouwminiaturenbeurs door
9. Concentratie bij het besturen van een radiografische shovel
10. Het Fiat 1180 DTH beursmodel mocht even op het spatbord van zijn levensechte voorbeeld staan
11. Robin Verbuyst van VKA models toonde nieuwe miniaturen van Laverda combines
12. De HO-modelautoclub liet zien dat er veel Claas trekkers op een diorama in 1/87 passen
13. De Lego trekkers op deze tafel zijn gebouwd door Richard Jansen uit Schaijk
14. Voor Lego trekkers zijn werktuigen beschikbaar, zoals een triplemaaier voor een Claas Xerion
15. Kinderen konden op diverse tafels zelf met Lego aan de slag
16. Zo’n bloedsnelle rallywagen als deze Lancia Delta Integrale kon je dus ook tegenkomen op de beurs
17. Oude houten en plastic modellen van speelgoedtrekkers op de stand van Jan Bakker
18. Fragment van het diorama van Teus Slingerland
19. Blauw was de dominante kleur op de stand van WE Miniaturen