38 Interview Theo Huismans Veelzijdig gepassioneerd


In de Stellingwerven op de grens van Friesland en Overijssel ligt Wolvega. Begin maart zijn op het land al enkele werkzaamheden bezig, waaronder het uitrijden van mest. In huize Huismans worden we met open armen ontvangen. Theo is actief op Facebook en hij post regelmatig berichten die soms tot nadenken stemmen. Verder heeft hij een verzameling waar menig lid van de L.C.N. een beetje jaloers op kan zijn. Met naast de standaardmodellen ook heel veel andere schitterende exemplaren die op één of andere manier onder handen zijn genomen door Theo of een collega-bouwer.

tekst: Freerk Postmus

foto’s: Jan Groot Jebbink

Theo is geboren in 1967 in Oldeholtwolde. In de woonkamer hangt een schilderij van de ouderlijke woning. Hij is zoon van een loonwerker: vader Huismans begon in de jaren 60 een loonbedrijf. In die tijd waren er ook nog een stuk of tien koeien. Vader had een melkrit voor de fabriek; de koeien kwamen meestal voor rekening van moeder en een oudere broer. Hard werken, maar er kwam toch een belegde boterham op tafel.

Zoals bij zovelen nam Theo zijn eerste modelletjes mee in de zandbak. De Britains Fordjes maakten daar veel uren en er kwam regelmatig een nieuwe. Want als vader aan het werk was met de trekkers en een keer extra achteruit moest steken, lag er wel eens een Fordje van Theo onder de wielen.

Vader was de beroerdste niet, dus Theo reed in het begin altijd met nieuw. Het loonbedrijf bestond in de beginjaren uit een Ford 4000 en 5000 met Select-O-Speed, een Atlas 1200, een Mentor en een Heywang mestwagen.

Na de lagere en middelbare school was Theo een jaar of zestien toen hij begon als leerling-monteur. Hij deed de monteursopleiding in Leeuwarden en kwam bij mechanisatiebedrijf Brouwer aan de slag, waar groen met geel de boventoon voerde. Dit kwam doordat vader een nieuwe trekker, een John Deere 3130, kocht bij Brouwer, en hij bedong erbij dat Theo daar de opleiding ging doen. Het sleutelen zat er van kinds af aan in, want op jongere leeftijd was hij al regelmatig bezig met crossbrommers.

De vader van Theo is op jonge leeftijd overleden. Alles kwam toen op de schouders van moeder Huismans. Dat had alles te maken met regels rond de WIR-premies (subsidies voor nieuwe machines), want daarvoor moest het bedrijf doorgaan op naam van moeder. De oudere broer van Theo hielp enorm mee, maar mocht in het begin het loonbedrijf nog niet overnemen. Toen de periode van de premies voorbij was, kon moeder het bedrijf met een gerust hart overdoen aan de broers van Theo.

Na de opleiding bij Brouwer liep hij nog een jaar stage bij Koop van der Wal in Munnekeburen. Toch wel een tegenvaller, want Theo mocht veel de hogedrukspuit en de poetsdoek hanteren. Het monteurswerk heeft hij daar in ieder geval niet veel beter onder de knie gekregen. Theo werkte ook nog twee jaar bij een vrachtwagenbedrijf in Wolvega in het onderhoud. Dat was een leuke job waar hij mooie klussen had.

Theo woonde ondertussen met zijn ouders in Wolvega, het bedrijf was in Oldeholtwolde waar zijn broer woonde. Het ging allemaal prima, tot Theo’s vader overleed. Zoals al eerder beschreven kon zijn broer het bedrijf nog niet overnemen. Theo hielp mee in het loonwerk en dat hield stand tot het loonbedrijf in handen kwam van zijn broers. Meerdere kapiteins op een schip werkt niet altijd in het voordeel.

Via een uitzendbureau kon hij aan de slag bij De Blaauw in Sneek. Een bedrijf dat zich in de markt had gezet met het blauwe merk, dus het deed zijn naam eer aan. Theo had het er goed naar de zin en kreeg de kans om ook storingsdiensten te draaien. Dat betekende wel een verhuizing naar Joure, anders was de aanrijtijd voor een storing te lang. Samen met zijn inmiddels echtgenote Willeke kwamen ze in een fijn buurtje te wonen. De buurman was lid van de NAMAC en zo is Theo in de miniaturenwereld terechtgekomen.

In die tijd was Theo gek van alles wat met de Formule 1 en de vroegere Grand Prix te maken had. De buurman kwam met enthousiaste verhalen terug van de beurs in Houten, dus het was een kleine moeite om eens met hem mee te gaan. Op deze beurs is het virus in alle hevigheid losgegaan, en veel Formule 1 bolides gingen mee naar Joure. Ook modellen van de Grand Prix kwamen naar Friesland. Een Mercedes Grand-Prix die in 1908 één van de eerste wedstrijden won, was wel één van de mooiere modellen. Verder kwamen er aanverwante artikelen bij, zolang het maar met de Formule 1 te maken had.

In 1996 was Theo daar echter helemaal mee klaar. De Formule 1 ging een andere kant op, auto’s werden anders, reglementen werden in de ogen van Theo anders geïnterpreteerd. De interesse raakte helemaal weg, dus moest er wat gebeuren. Hij richtte zijn vizier op pick-up trucks. Daar waren ook prachtige modellen van te krijgen. Maar niet een grote hoeveelheid, dus die vijver was snel leeggevist. Hij keek verder bij de Dinky Toys. Het ging heen en weer met het verzamelen. En uiteraard had het gezin ook de nodige aandacht nodig. Het verzamelen ging over op Matchbox, en in de woonkamer hangt een prachtige verzameling met vrachtwagens en enkele landbouwmodellen.

Het werk was nog steeds bij De Blaauw, en Theo werd overgeplaatst naar Heerenveen. Van Joure naar Heerenveen of van het vertrouwde Wolvega naar Heerenveen, dat maakte weinig uit. Dus al vrij vlot verhuisde hij terug naar Wolvega. Broer Freddy had inmiddels het hele loonbedrijf overgenomen van de andere broers, en dit flink uitgebreid. Zo rond 2006 werkte er veertien man. Hij vroeg Theo om mee te helpen in de planning en op kantoor te komen werken. Zo heeft hij een aantal jaren bij het loonbedrijf meegedraaid, en als het druk was sprong Theo bij in de werkplaats of op de trekker. Genieten met volle teugen. Van mei 2012 tot eind 2017 werkte hij nog weer in de mechanisatie bij Hof Mechanisatie Oldemarkt. Fendt en Landini, maar ook BCS rietmachines kwamen hier door de werkplaats.

In 2015 kreeg Theo het nare bericht dat hij die vreselijke ziekte onder de leden had. Inmiddels heeft deze zich door het hele lichaam verspreid. Van een hardwerkende man ging het langzaam bergafwaarts met het werk. Inmiddels neemt Theo al een aantal jaren niet meer deel aan het arbeidsproces, het lukt gewoon niet meer. Hoelang het nog allemaal gaat duren, daar heeft hij geen zicht op. Hij kreeg het advies van een goed bevriende modelbouwer en zoon van zijn eerste leermeester om iets te gaan doen. Zo begon het bouwen en verbouwen van landbouwminiaturen.

Een deel van de woonkamer is ingericht als werkplaats, want Theo’s Matchbox-passie hield geen stand; vandaar dat de landbouwminiaturen in zijn leven kwamen. Eigenlijk lopen trekkers als een groen/blauwe draad door zijn hele leven. Dan zijn we waar we naar toe willen, de modellen van Theo. Vaak zijn de standaardmodellen het nét niet helemaal, vindt hij, dus moet er wel eens wat worden aangepast.

De Ipsam giertank was het eerste project. En wat voor een. Als deze tank 32 keer wordt vergroot, kan hij zo aan het werk. Theo is een pietje-precies wat de details betreft. De leidingen zijn hol. Het tandemstel is geveerd. Veel van de toegepaste onderdelen komen bij Farmmodels vandaan of zijn zelf gemaakt. Het origineel van deze tank liet loonbedrijf Huismans speciaal maken bij Ipsam in België, eerder reden ze de mest uit met een Welgro van 6 kuub met een Roelama bemester. Deze Ipsam heeft een inhoud van 13,5 kuub. Het was een hele vooruitgang voor het loonbedrijf.

We hebben genoten van een erg enthousiaste Theo, die vol passie kan vertellen over zijn hobby. Bedankt dat de redactie van Agritoy een kijkje mocht nemen in je werkplaats.

Bekijk de foto’s die niet meer bij het artikel pasten via deze link: https://photos.app.goo.gl/h9wWTpbtUJnixDSz6 

Foto’s en bijschriften:

1 Theo aan de slag in zijn werkplaats. Eén van de onmisbare gereedschappen is waarschijnlijk een pincet. Want door zijn hang naar nauwkeurigheid komen er veel kleine onderdelen aan te pas.

2 Het ouderlijk huis hangt natuurlijk aan de muur, de plek waar Theo een groot deel van zijn leven doorbracht

3 Het is duidelijk waar we zijn. Dit bordje kreeg hij van één van zijn kinderen.

4 De eerste passie van Theo

5 Na de racewagens kwamen er pick-up trucks in de verzameling, zoals deze Ford Street Rod

6 Aan de muur hangt een prachtige collectie Matchbox-modellen. Deze passie is inmiddels over. Bert, foto graag een kwartslag draaien.

7 De eerste landbouwminiaturen, die eigenlijk de aanzet waren tot de huidige collectie: een Zetor 5511 en een Massey Ferguson 3303 van Corgi Toys/Junior

8 Een Claas Xerion met een Kaweco opbouw. Ook deze machine deed Theo’s hartslag een beetje stijgen, en hij moest er dus in 1/32 komen. Aan de hand van enkele foto’s heeft Theo deze tank gebouwd. Als je maar één of twee ijkpunten hebt, bijvoorbeeld de banden, dan is alles wel terug te rekenen naar de juiste maten. Alles wat Theo maakt moet eraf kunnen, net als in het echt. Typisch Theo.

9 Perfectionisme is een woord dat bij Theo past. Ook de onderkant van de tank is voorzien van veel details.

10 Deze combinatie heeft heel wat mest uitgereden bij loonbedrijf Huismans. De Ipsam mesttank was het eerste zelfbouwproject van Theo. Samen met de JD 4455 een perfect plaatje.

11 Theo is helemaal lyrisch van de Claas Xerion in verschillende uitvoeringen. Zomaar een paar mooie op een rij, v.l.n.r. de 3800 ‘Agromais’-uitvoering met schuifbord van UH, de 4500 en de 5000 van Wiking, en dan nog de 12.650 van MarGe Models.

12 John Deere 3120 (Schuco) met John Deere pers 456 A (M.A.P). Theo was eigenlijk de enige die met de combinatie op weg ging. Een keer mocht een ander het doen, want Theo kon absoluut niet. Na een half uur hield de pers ermee op en moest Theo alsnog komen opdraven, want de chauffeur wist niet hoe het verder moest.

13 Weer een trekker met een verhaal. Deze Hürlimann 6160 reed op het loonbedrijf. Vader had hem nieuw aangeschaft samen met een Fleming slootreiniger. Vader was eigenlijk niet zo van het nieuw kopen. Jong gebruikt was vaak voordeliger en gaf minder afschrijving. Maar vader had de aanbesteding bij het waterschap gewonnen om vier jaar sloten te reinigen. Dan kon er wel in nieuw worden geïnvesteerd. De trekker is van Schuco. De slootreiniger zit nog in de planning en wordt een 3D-set van PO Miniatuurbouw. Zelf maakt Theo er dan nog een inrij-frame bij.

14 Lekker standaard deze Ford 7610 met een Trioliet kuilvoersnijder (MarGe Models). Mag niet ontbreken in de verzameling van Theo, want deze combinatie nam hij regelmatig onder handen in de werkplaats.

15 De onderkant is ook helemaal af, want de aandrijflijn is er aan toegevoegd

16 Schuitemaker SIWA 56W. De basis van de wagen is de zilveren jubileumuitvoering van de Schuitemaker Rapide 125. Er zitten enorm veel extra details op. 

17 De gereedschapskisten in het frontgewicht, wat een details weer

18 Een JCB 4220 van Britains in de jubileumkleuren en met brede banden. Dean Bartram reed in het Verenigd Koninkrijk als één van de eersten met deze uitvoering. Theo kwam hem tegen op internet. Het frontgewicht bevat twee gereedschapskisten. Na een berichtje of Theo de maten kon krijgen, stapte Dean direct van de trekker om die te geven. Tien minuten later had-ie alles al in de mailbox. Theo bouwde van dit model ongeveer 35 stuks, uiteraard ook één voor Dean als dank voor de hulp. Series maken, daar stopt Theo mee. De druk is soms te hoog.

19 Deze truck van Welly is helemaal aangepast: dakraam erin gemaakt met zonwerende folie, eindvertraging van de achterste wielen en de verlichting. Het maaibord is van MarGe Models en heeft in werkelijkheid een lengte van 15 meter. Deze combinatie is er klaar voor om het geheel naar de plek van bestemming te brengen. Verder was er nog een truck met oplegger, en daar stond de combine (Lexion 8900 TT 500.000) op, passend bij het maaibord.

20 Theo is nog bezig met het bouwen van een kilverbak

21 De echte Agra kilverbak geproduceerd door Graafstra. Foto: Theo Huismans

22 De tekeningen maakt hij nog met liniaal, potlood en ruitjespapier. Foto: Theo Huisman

23 Een deel van de verzameling

24 De werkplaats van Theo

arrows-right arrow-down arrow-right beursmodellen landbouwminiaturenbeurs clubmodellen magazine facebook